Billeder fra vores ferie i Ægypten fra 25-10 til 1-11 2007.

Vi rejste med Tjæreborg rejser fra billund. Ægypten er et spændende rejsemål og med store kulturforskelle i forhold til hvad vi kender her fra landet, Byen Hurghada er på 25 år vokset sig fra at være en lille fiskerby til at være en stor turist by der strækker sig over ca 37 km og der bygges stadig over alt i byen, vi boede i  den gamle bydel " downtown" hvor også de fleste lokale ægyptere bor, her finder man den rigtige ægyptiske stemning med små cafeer og restauranter hvor de lokale sidder og spiller spil og ryger vandpibe samt det gamle bazarområde hvor man kan købe alt muligt isenkram, her pruttes om priser og handles døgnet rundt. Udover Downtown findes bydelene Sekalla og new Hurghada. Sekalla har en kæmpe hovedgade med mill af butikker og restauranter, og her er et meget hektisk miljø døgnet rundt. New Hurghada er byens nyeste bydel med kæmpe hoteller og store shoppingcentre der til stadighed prøver at overgå hinanden, Det er ikke noget problem at komme rundt imellem bydelene, da der kører ca 800 orange/blå taxier rundt i gaderne og man når ikke uden for hotellet før de ivrigt forsøger at få en med op at køre, en tur fra downtown til new Hurghada ca 30 km koster kun ca 20 til 25 pund svarende til danske kr. for fem personer, så det er jo ikke alverden. Kan man ikke lide at blive inviteret indenfor i deres butikker , skal man ikke vælge Ægypten, de er meget påtrængende, men forstår dog et nej, men det kan godt blive lidt anstrengende efter nogle dage at skulle sige nej ved hver butik man går forbi. En kanon oplevelse kan man få ved at tage med på en See Scoop sejltur, hvor man får mulighed for at komme ned under vandet for at se fisk og koraller, det er en oplevelse for livet og jeg må indrømme at hvis vi nogensinde kommer til Ægypten igen, så skal denne tur opleves en gang til, den er kanon den tur, men vær lige opmærksom på , at det kan gynge helt vildt nede under båden, så nups lige en søsyge tablet inden turen, hvis ikke i er helt søstærke. Ligeledes kan man fra en del af hotellerne, ligge og snorkle direkte fra stranden  og opleve et hav af fisk og koraller, og bare vandet er jo herligt, totalt oceanblåt og lige til at hoppe ud i. Den værste oplevelse vi fik i Landet var lufthavnen, den er totalt kaotisk og lider man af  klaustrofobi, så hold dig langt væk fra Hurghada lufthavn. Da vi var landet, og kom ind i lufthavnen ,var der sort af mennesker og et råben og skrigen og ingen dansk fornuft i noget af det. Der  skulle afleveres visum lige inden for døren ,og da dette var gjort skulle vi igennem paskontrollen, dvs to åbne bure til flere tusinde mennesker (sygt) og hvor mon så lige kufferterne skulle komme ud henne ? Der var ingen skiltning eller noget som helst, så vi fulgte efter alle de andre forvirrede mennesker, og rent tilfældigt kom kufferterne ud lige foran os, godt nok et sted hvor Oslo kufferterne skulle komme, men pyt med det de dukkede jo op. Næste forvirring hvor var tjæreborg guiderne henne ? jo, fandt da udgangen efter lidt leden rundt omkring, og minsanten om ikke guiderne stod der med deres skilte, og guidede os til bussen. Oplevelsen da vi skulle hjem var ikke bedre, vi blev læsset af uden for lufthavnen og fik ordre på at gå ind ved indgang to, og hvad ser man når man kommer igennem døren ? mill af hjemrejsende stående i kø i en stor pærevælling, jeg var lige ved at eksplodere da jeg hader at stå i kø. Efter ca 1,5 timers asen og masen i deres fornemme beduintelt som vi kaldte det, ja en ankomsthal som et kæmpe telt utroligt i 2007, nærmede vi os sikkerhedskontrollen godt overophedet da vi ikke måtte medbringe vand i lufthavnen, sidste forhindring var lige et par tusinde vandflasker der lå smidt lige midt i gangen. Nu var vi kommet igennem sikkerhedskontrollen og der var lidt mere albuerum til os alle, så i kø igen og have afleveret kufferter og videre til næste kø ,visum udfyldelse. Næste kø paskontrol, næste kø visum aflevering og stempling. Først nu kom vi ind i det toldfri område hvor vi endelig kunne få lidt at drikke, det toldfrie område minder om bazaren i Århus lidt spøjs må man sige, fint nok , men hvor dan fanden finder man til GATEN ? jo jo meget naturligt igennem emergency udgangen. Nå vi kom til gate 5 hvor der stod Billund,  blev hurtigt overført til gate 6 selvom der stod Oslo, men hvad vi blev enige om at kom vi til oslo kunne vi nok finde hjem derfra. Men bagefter kan man jo godt lige se komikken i det hele. Alt i alt en oplevelsesrig uge, og vi er da ikke skræmt helt væk fra landet, nu ved vi jo hvordan de opfører sig dernede.

den lokale og møgbeskidte strand lige uden for hotelområdet, utroligt som alt lort bare ligger og flyder

på opdagelse i byområdet down town hvor vores hotel var beliggende

vores foretrukne strand område neden for nabohotellet shedwan golden beach

der var et kæmpe lukket og flot parkområde mellem de to hoteller shedwan garden og shedwan golden beach overvåget af vagter ved hvert hjørne

sådan blev sengene pyntet op hver dag når rengøringspersonalet fik lidt drikkepenge

Under tjæreborgs byrundtur den første dag fik vi en kanon rundvisning i byen og det første stop var ved byens største moskè få hundrede meter fra vores hotel

vi måtte ikke gå ind i moskeen, men gerne tage et par billeder. næste stop var på en parfumefabrik , hvor vi fik tværet parfume ud på armene, så vi lugtede som jeg ved ikke hvad, derefter videre til en papyrusfabrik hvor vi kunne købe rigtig ægyptisk papyrus . derefter gik turen til byens bazarområde hvor der kunne købes alt muligt skrammel til  ingen penge, vi fik da også lige købt et par ting til minde om ægypten bla. et par t-shirts og nogle håndklæder.

sidste stop på byrundturen var på en cafe i Ny Hurghada ca 25 km fra vores hotel, hvor der blev budt på drinks og dem der havde lyst kunne ryge på vandpibe.

restauranten på Shedwan garden havde nogle rigtig flotte malerier der var malet direkte på væggen

hyggelig ægyptisk stemning på restauranten

all inclusive på hotellet var en fornøjelse, sikken en disken op hver dag og vi var meget imponeret de første par dage, men i løbet af ugen havde vi nu lyst til en dansk svinekam eller en gang frikadeller.

mini mini Svendsen fik vist prøvet det meste af det ægyptiske mad

og hvad er bedre end en god gåtur efter sådan et festmåltid ?

og lykken opnåede vi allerede da vi kom ind på nabo hotellet Shedwan Golden Beach, KOIKARPER i akvarie jo jo, kunne da ikke leve en uge uden disse basser ha ha

der var da også lige lidt andre fisk i akvariet

Udsigten fra en af vores lejligheder på 2 sal

men håndværkere vil jeg ikke kalde dem i ægypten, hellere klamphuggere, deres finish er elendig

udsigten over hotellet og vandet, i det fjerne kan skimtes bjergene i Saudi Arabien

smukt view at stå op til kl 6.49

i klart vejr kan man skimte ferie byen Sharm el Sheik længst til venstre

pænt og rummelig hotel værelse, men gyselige møbler

på dag to ville vi opleve Hurghadas bydel Sekalla, vi tog en taxi til bydelen koster ca 15 kr for ti km og fem mand plus fører i bilen, og så kører man ellers som en sindsyg på kryds og tværs og med hornet i bund, en oplevelse i sig selv må man sige.

her i Sekalla er der liv for alle pengene, der er masse af forretninger, som sælger alt mellem himmel og jord.

Godt arbejdstilsynet ikke er en realitet i Hurghada

skulle da lige ned og nyde solnedgangen ved vandet

udsigt over palmestranden

fra palmestranden er der en kanon udsigt over byen

kanon god strand ved nabo hotellet som vi også måtte benytte

vandet er 25 grader varmt og totalt ocean blåt

mini mini Svendsen gik helt i opløsning i løbet af ugen

forsøgte lige at tage et billede af temperaturen, ikke til at se men 30 grader kl 23.53 er vel ikke dårligt

Mandag stod den på See scoop tur og jeepsafari i ørkenen for ungerne og min svoger Rene

de blev hentet i landrovere kl 10 uden for hotellet

De var ikke længe om at komme ind i bilen, jeg ville selv gerne have været med på turen men blev frarådet det pga min ikke så gode ryg Øv øv. de havde en kanon tur 40 km ud i ingenmands land og stoppede op ved en beduinfamilie, hvor de blev budt på the og lidt brød og fik lidt informationer om hvordan sådan nogle folk overlever så langt ude i ørkenen.

imens de andre var på tur gik vi til stranden og hyggede os, her på hotelområdets strand ligger de lokale fiskerbåde til

her er der et kanont flot område at dykke i med koraller og masser af fisk

der er masser af plads på strandene og vi havde ingen problemer med at finde en plads at slænge os på

palmerne på stranden bliver jævnligt udskiftet, og vi så da også at der en aften blev skiftet et par stykker

sjove bænke er der lavet langs strandpromenaden

der blev da også tid til en dejlig kold cola på en af strand barene

en af de lokale fiskere sejler ud

hej jeg vil med

her ligger folk og dykker efter de flotte fisk

den blå lagune som stranden hedder

der er utroligt skønt at sidde her ved vandet, det lufter hele tiden og selvom der er 35 grader er det til at holde ud

jo vi fik da tiden til at gå med at sidde og nyde udsigten

vandet ligner det indiske ocean, og det er bare så skønt

der er lavet en lille gårdhave oven på hotellets terrasse

smukt er det

vandet er virkeligt blåt

men bag facaderne er ægypterne nogle rodehoveder

prøv at se dette hotel, fra trappe siden er det smukt,men fra den anden side ligner det noget,der er løgn

alt det grønne er hotel shedwan garden og hotel shedwan golden beachs område

det er et dejligt stort grønt område omkrin hotellerne

knapt så flot er der på tagene af de lavere bygninger

for ikke at snakke om hotellets affalds plads

ser sku heller ikke godt ud på den offentlige strand bag hotellet

den udsigt til den offentlige strand slap vi da heldigvis for

inde have på hotellet

ups vi så lige ungerne ræse forbi efter see scoop turen, på vej mod ørknen

vi tog lige en lang gå tur i den lokale by mens de var på ørken turen

flot men med bevæbnet politi overalt, han står til venstre i billedet, fik da lov til at tage et billede af ham

pludselig møder vi en lokal feje mand, de er fattige og møgbeskidte, og tjener kun ca 100 til 200 pund om måneden svarende til danske kroner, jeg stak ham en 20 pundseddel mod at få lov til at tage billeder af ham, han kyssede pengene og tog om konen, hvilket hun dog ikke var vældig glad for da han var møgbeskidt og uden tænder i munden. ha ha

fin lobby er der på hotellet

en af dørmændene på¨hotellet, står og åbner døren hver gang der kommer en gæst der skal igennem, sygt arbejde , og han må ikke sætte sig ned

receptionisterne på hotellet var et par hyggelige fætre

Kagebordet var sku flot stillet an må man sige

skulle hilse at sige, de smagte hammer godt deres kager

udsigt over byen fra en hotel balkon man kunne benytte

og flot view over havet

og hotellet golden beach

Onsdag var det så vores tur til at komme med på see scoope turen med denne speciel byggede undervandsbåd

vi var omkring 50 med ad gangen på sådan en tur

prøv lige at se vandet

vi sejlede ca 15 min for at komme ud til koralrevet

Det er svært at beskrive og tage billeder af revet under vand, men det er den bedste oplevelse jeg nogensinde har oplevet, det er bare så smukt med alle de farvestrålende fisk og koraller og man tror ikke sine egne øjne. Hvis i nogensinde kommer til ægypten må i ikke gå glip af denne tur.

oppe igen og på vej i land

imponeret over hvad der lige var blevet set, konen havde været lidt nervøs for turen, da der gynger en del under vandet, men hun glemte vist at blive søsyg

sagde du blåt vand ?

hele turen blev filmet og vi kunne for 140 pund købe en dvd med hvad vi havde set undervejs

politi foran hotellet

hotellet set fra vejen af

det var et af de pæneste byggerier vi så denne uge

her holder en af de lokale taxier, som konstant dytter af en og vil have os med op at kører

strøget i Ny Hurghada

Stien fra hotellet og ned mod poolområdet og vandet

en af de utallige gartnere i området

hyggelige palmer overalt

vi havde lejlighed på anden sal

på vej mod poolområdet

kanont område for vandhunde

og så den der vil have lidt våde varer

her kunne vi få burgere, pølser og pomfritter om middagen

og sidde med en kanon udsigt over vandet

mini mini Svendsen koncentrer sig om at tage billeder

og måske det er ham her, der har smittet ham

hotelområdets dykkerbåd

i løbet af ugen, lejede vi denne pedalbåd flere gange

solnedgangen over Hurghada

der bliver hurtigt mørk når solen går ned